Kohta kaksi kuukautta takana, 94.1 eli -13,7kg

Helmikuu alkaa olla lopuillaan ja puntari näytti mukavia lukemia, eli 94,1kg. Valitettavasti ulkonäössä ei ole radikaalimpaa muutosta tapahtunut, eli en jaksa kaivaa mittanauhaa esille. Ajatus oli ostella kevään kunniaksi uudet farkut, mutta nyt tuntuu siltä, että odottelen vielä muutaman kilon ja viikon, jos vaikka pääsisi alle yhdeksänkymmenen.

Huomenna olisi tiedossa vaihteeksi business-luokan matka, eli tarjolla olisi parempaa sapuskaa ja myös alkoholia. Ahneesta tuntuu hölmöltä olla syömättä ja juomatta kun ilmaiseksi saa, mutta toisaalta mitään erityisen erikoista tuskin on saatavilla. Mitenköhän tässäkin prioriteetit asettelisi? Jos possuttelisi vaikka vähän juustoja ja hedelmiä ja pari gin tonicia päälle?

Reissaajan matkaevästä

Viimeisen viikon aikana on ollut taas reilusti reissaamista ja päivittäinen syöminen on ollut vähemmän säännöllistä kuin “kotipäivinä”.

Riippuen vähän matkan pituudesta (ruuan säilytettävyys) ja myös kuljetusmahdollisuuksista (mehukeittoa ei saa otettua lentokoneeseen), olen kokeillut erilaisia kevyteväitä. Tässä esimerkiksi pieni iltapala, jonka otin risteilylle mukaan.

Tässä satsissa kalorit ovat melko järkevät, lasipurkissa noin 180kcal, marjakeitto luokkaa 100kcal ja rahka liene noin 140kcal, eli yhteensä 420kcal. Kun ainesta on 1,5kg yhteensä, vatsa täyttyy ja näläntunne katoaa varmasti pidemmäksikin aikaa.

Työkalut tietysti tarvitaan, mutta esimerkiksi laivasta on helppo lainata metallisiakin – tai pitää minigrip-pussia mukana jossa on muutama muovilusikka ja haarukka. Näillä pääsee pitkälle.

Itse syön nämä säilykkeet kylmänä, mutta mikroaaltouuneja on lastenruuan lämmittämiseen monessa paikassa, eli sekään ei ole ongelma!

Lisää hernekeitosta ja 96kg (-11,8kg)

Viime viikon punnitus jäi nyt valitettavasti maanantaille, pientä fuskua siis. Puntari näytti tänään kuitenkin 96,0kg, eli painoa tippunut vuodenvaihteesta 11,8kg.

Kiitos Pauliina hernekeittokommentista! Kyllä, olen harkinnut itsetekoista hernekeittoa. Pelästyin kuitenkin kuivaherneiden energiapitoisuutta ja lykkäsin projektia hieman kun en jaksanut miettiä asiaa sen syvällisemmin.

Pienessä 500g kuivahernepussissa on nimittäin 1400 kilokaloria. Lukema kuulostaa hurjalta, eli siis jopa kahden päivän energiasisältö pelkissä herneissä! Toki – 500g hernettä kuivana on hurja määrä, mutta kun olen itse syömäri niin herkästi syö isommankin kattilallisen soppaa. Ongelma oli lähinnä kai se, että puuttui käsitys siitä, kuinka paljon keittoa tuosta 500 grammasta nyt oikeastaan tulee. Olen vaivihkaa yrittänyt tuota guugletella, mutta järkeviä tuloksia en ole löytänyt.

Mutta ajatellaan vaikka näin: 100g tuoreita herneitä sisältää noin 77kcal – siis keitetyn perunan verran. Kuulostaa järkevältä. Mikäli kuivaherneet palautuvat samoihin mittoihin liotuksen jälkeen, tulisi tuosta 1400kcal satsista sitten 1,8kg herneitä. Eli, imeytyksen aikana herneiden paino kasvaa noin 3,5 kertaiseksi. Kuulostaa äkkiseltään mahdolliselta.

Jos siis haluaisin tehdä noin litran keittoa (2 syöntikertaa, vastaa tuota virolaista valmistuotetta) tarvitsisin ehkä 500g kuiva-aineita, hernettä, porkkanaa, sipulia. Loput vettä. Vai onko liian liemimäistä? Jos näin, 100g kuivahernettä voisi riittää. Kalorit olisivat valmiissa keitossa sitten noin 400kcal luokkaa, eli vastailee tuota virolaista keittoa. Ei pidä unohtaa sinappiakaan, sitä helposti turahtaa reilusti ja kalorit ovat kovat! Kannattaakin suosiolla laittaa vahvempaa sinappia niin riittää murto-osa määrästä – eli kaloreita säästyy.

Ilmeisesti hernekeittoa kuitenkin kannattaisi tehdä enemmän ja pakastaa loput. Yritän jotain tämmöistä lähipäivinä, katsotaan mitä tapahtuu!

Hernekeittoa!

Olen aina pitänyt hernekeitosta, jopa kaupan valmispurkeista. Toki lounaskuppiloiden reilukinkkuiset ovat parempia, mutta purkitkin ovat maistuneet.

Nyt laihiksella olen vältellyt lihaa, joten lihaton vaihtoehto on ollut hakusessa hernekeittoonkin. Valitettavasti kaupan kasvishernekeitot ovat reilusti (helposti tuplahinta, jopa tripla) tavanomaista kalliimpia. Kun yksi aineosa puuttuu, tuntuu tämä älyttömältä.

Ratkaisu onneksi löytyi melko läheltä. Virolaisen Salvestin valikoimaan kuuluu lasipurkissa kasvishernekeitto, vieläpä järkevään hintaan, pyöreästi eurolla. Reppumatkalaisena tuota ehkä ei kantaisi, mutta autolla kulkee helposti. Lasipurkki on reilun kokoinen ja siihen lisätään vettä 1:1 suhteessa.

Purkista saa kaksi annosta (mainostavat neljää, mutta ne ovat kyllä aika pieniä sitten), kaloreita tulee noin 250kcal/annos mikäli huomioidaan löräys sinappiakin. Rakenne on hyvin erilainen kuin suomalaisella, tätä kannattaa kokeilla!

(kuva: salvest.ee)

Yli kymmenen kiloa kadonnut!

Tänään puntari yllätti positiivisesti, 98,5kg sunnuntaiaamuna! Painoa on siis vuoden alusta kadonnut 10,3kg!

Tällä viikolla on ollut taas muutama matkapäivä joten olen joutunut syömään vähän ravinteliruokia, lähinnä wokkia. Mutta onneksi kalorit ovat silti pysyneet kasassa. Ensi viikolla ajattelin ensimmäistä kertaa uskaltautua buffaan, kuitenkin pidättäytyen salaateissa.

Ja toinenkin iloinen juttu – blogi sai ensimmäisen kommentin! Kiitos Manette!

Kotosalla olen pistellyt lähes päivittäin kanssa wokkeja, nyt ilman nuudeleita, vihanneksilla vain. Tässä kuva tältä päivältä:

Tähän meni muutama sipuli, keräkaalista sipaus, porkkanaa, paprikaa ja tuoretta kurkkua. Mausteeksi löräys soijaa ja tujaus pippuria, suolaa ja grillattua valkosipulia rouheena. Maistuu mulle hyvin ja vajaa kaloreita minimaalisesti (luokkaa 200kcal/annos jos vajaan kilon tekee).

Raejuusto – ja viides viikko – 98,1kg!

Lidlin alkuvuoden tarjouksista ostetut raejuustot loppuivat, heillähän oli aluksi hyvä kamppis tavallisesta kotimaisesta raejuustosta ja sittemmin rasvattomasta ruotsalaisesta. Välillä tuli syötyä reilu pakettikin päivässä, joten ainakin toistaiseksi raejuustokiintiö tuntuu olevan vähän täynnä. Mutta kokeilin taas pitkästä aikaa Valion arkiraetta.

Vaikka arkirakeen koostumus on miellyttävämpi (irtonaisemmat rakeet), ei maku enää tuntunutkaan niin ylivoimaiselta. En tiedä onko koostumus muuttunut, mutta maultaan ainakin Lidlin rasvaisempi on vähintään yhtä hyvä, ellei parempi.

Ja tänään keskiviikkona 6.2. tuli sitten viisi viikkoa laihduttelua täyteen. Puntari näytti 98,1kg, eli tiputusta kokonaista 9,7kg. Olen tulokseen oikeen tyytyväinen, vaikka sitä ei juuri ulkoisesti vielä havaitsekkaan. Läskiä tuo pudotus tietysti kokonaan ei ole, mutta sekin mikä on kadonnut, on kadonnut ilmeisen tasaisesti ympäri vartaloa.

Urakka jatkuu, 98,9

Oikeastaan yllättävän hyvin tippunut tässä paino, lauantaina puntari näytti 98,9kg. Eli vuoden alusta jo 8,9kg tippunut. Ken tietää, ehkä ensi viikolla 10kg tulisi täyteen!

Ihan kaikkina päivinä puntari tietysti alenemaa ei näytä, välillä on eilisiltaista ruokaa vielä sisällä – tai vaikkapa vain vettä. Mutta yleensä ennen aamuruokailua saa melko järkeviä tuloksia. Pienistä heitoista ylöspäin kuitenkaan huolestua, järkevästi syöden läski ei kyllä pääse lisääntymään. Puntaria ei siis kannata pelätä!