Ensimmäinen kuukausi, -8,6kg

Ensimmäinen kuukausi takana, kuun viimeinen päivä käsillä. Paino on tippunutkin ihan kivast, aamulla puntari näytti 99,2kg, eli 8,6kg tiputusta vuoden ensimmäisestä aamusta! Olen kohtalaisen tyytyväinen!

Ihan alkupäivinä rasvanhimo vielä kolkutteli ja Raxiin teki mieli päästä possuttelemaan. Nyt ehkä viimeisen viikon aikana on laihdutus maistunut paremmalta ja turhat syömäilytoiveet ovat karttuneet.

Nälän iskiessä olen pyrkinyt syömään omenoita ja porkkanoita. Olen pyrkinyt syömään yhden oikean aterian päivässä, salaattia, keittoa tai wokkia. Muut syömäkerrat sitten juuri noita hedelmiä ja vihanneksia, aamupalaksi puuroa ja välipalaksi joskus raejuustoa.

Raejuusto olikin mukavasti alkukuusta Lidlissä tarjouksessa, ensin tavallinen ja myöhemmin rasvaton. Näitä kahta tuli syötyä yhteensä lähemmäksi 20 rasiaa, nyt ei enää niin teekkään mieli.

Hienointa ehkä onkin nyt se, että omena tuntuu jo itsessään houkuttelevalta ja ei himoitse isompia juttuja. Siksi uskonkin, että paino tippuu jatkossakin ihan kivasti, ei nyt ehkä ihan tätä tahtia, mutta reilu kilo viikossa olisi mukava!

Kasvisnuudeliwok

Tein pitkästä aikaa wokkia kotona. Keitin pienen läjän nuudeleita ja wokkasin ne kasvisten kanssa yhteen. Nuudeleissahan on reilusti kaloreita (luokkaa 375kkcal/100g) joten laitoin noin neljänneksen paketista (olikohan noin 270g Lidlin nuudelipaketti). Tästä kaloreita siis noin 250kcal.

Vihanneksiksi muutama sipuli, porkkana ja paprika, varman puoli kiloa yhteensä. Näistä siis kaloreita noin 140kcal. Löräys öljyäkin tarvittiin, siitäkin hieman. Pyöristäen siis yhteensä noin 400kcal koko annos. Se riittää kahdelle, mutta söin nälkäisenä koko satsin (pari isoa lautasellista). Ai niin, kuorrutukseksi muutama kirsikkatomaatti.

Mausteluhan tässä on vapaa, itse laitoin lurauksen soijaa, grillattua valkosipulia ja pippuria – mielestäni tuli ihan maukasta.

Tähänhän sopisi loistavasti myös kukkakaali, mutta sitä ei ollut nyt kotosalla.

Hintavin komponentti tässä on paprika, mutta koko satsin voisi saada parilla eurolla jos kasvikset ovat tarjouksessa, tai sitten kolmella. Ei siis pahan hintaista. Ja valmistushan ei ota kuin 10 minuuttia kaikkinensa + tiskaus.

Kolmas viikko, 99,9kg!

Vihdoinkin! Pitkien vuosien jälkeen puntari näytti alle 100kg sunnuntaiaamuna. Keskellä viikkoa paino pyöri tasaisissa lukemissa määrätietoisesti eikä halunnut millään tippua, mutta sunnuntai toi muutoksen. Tuntemattomia ovat aineenvaihdunnan oikut!

Tällä viikolla oli paitsi pientä reissua, myös jonkun verran oikeankin ruuan syöntiä, muun muassa uuniperunoita! Tein niitä seuraavasti:

  • huolella pestyt perunat lohkoina kulhoon
  • pieni luraus öljyä
  • korppujauhoja
  • mausteita maun mukaan (itse laitoin pippuria, sipulijauhetta, paahdettua valkosipulijauhetta, paprikajauhetta)
  • Tunti uunissa 200c

Samalle uunipannulle laitoin myös folioon käärittyjä sipuleita puoleksi lohkottuina – näistä tuli taivaallisen pehmeitä – mitään mausteita en laittanut. Seuraavalla kerralla maustan sipulit suolalla ja pippurilla, öljyä ne eivät kaipaa.

Yhteenvetoa ensimmäisten viikkojen ravinnosta

Olen nyt laihdutellut reilu kolme viikkoa, paino on tippunut reilun 6 kiloa. Olen luopunut kaikista herkuista, suolaisista ja makeista sekä lihasta ja leivästä. Sen sijaan vihanneksia ja hedelmiä olen popsinut reilusti.

Suurta nälkää en ole kokenut, jos hieman on nälättänyt ruoka-aikojen ulkopuolella, olen tempaissut omenan tai porkkanan. Aamuisin olen suosinut puuroja, ruista ja neljää viljaa. Lisukkeena on ollut paitsi omenakastike (varsin vähäkalorinen kunhan ei desikaupalla käytä), marjat ja joskus mehukeittokin.

Mehukeittoja (sokerittomia toki) olen joskus välipalaksi tai iltapalan korvikkeeksi vedellyt kokonaisen purkinkin. Litra täyttää hyvin vatsaa ja antaa jopa alle 100 kaloria.

Lämpimiä ruokia olen muutamia esitellyt tästä blogissa, lähinnä kasviskeittoja ja wokattuja kasviksia.

Kolmeen viikkoon on mahtunut muutama ulkomaanmatka, silloin on pitänyt hieman etsiskellä ruokailuvaihtoja, mutta matkaeväänä on ollut noita samoja, omenoita, mehukeittoja, raejuustoa. Jonkin verran olen tuonut ulkomailta tuliaisia, lähinnä kasviskeittosäilykkeitä, vihanneksia ja hedelmiä – mitä nyt on selvästi halvemmalla saanut (tai sitten ollut tarjolla erilaisia makuja).

Makeita herkkuja ei ole juuri mieli tehnyt, mutta Raxissa possuttelu on kyllä muutaman kerran käynyt mielessä.

Terveellistä ruokamatkailua, Pietari, osa I

Kävin viikonloppuna pitkästä aikaa taas Pietarissa. Aiemmilla reissuilla en ole niin välittänyt ruuan energiasisällöstä, mutta näin aktiivisen laihdutuksen aikana piti tätäkin asiaa tarkkailla hieman tarkemmin.

Ensimmäinen kokeilemani ratkaisu oli Marketplace. Näitä löytyy useammasta paikasta, muun muassa ihan Nevskiltä, jossa itsekin kävin. Tarjolla oli salaattibaari ja monenmoisia keittoja. Otin kuskus-salaatin (siinä oli kylläkin turhan paljon kuskusia kasviksiin nähden) lisäksi vihanneskeittoa, joka oli melko ohutta, mutta ainakin vähäkalorista. Keitto oli vajaan euron, eli kauhean kalliista ruuasta ei ollut kyse.

Toinen syöntipaikka oli myös aivan keskustassa, Nevskillä sekin. Stockmannin tavaratalon (vaikka se nyt ei enää olekkaan Stockmannin omistuksessa, operoi uusi omistaja sitä vanhalla nimellä) yläkerrassa oleva Obed buffet. Täälläkin oli tarjolla hyvä valikoima salaatteja, keittoja ja tietysti myös lihaisempia ruokia. Annokset olivat pääasiassa hinnoiteltu painon mukaan. Erityisen edullinen paikka ei ollut, kilohinta oli kasvisruualla 990 ruplaa, eli reilu 12 euroa, mutta eihän sitä tietysti laihiksella kilokaupalla syödäkkään.

Itse pidin kasvissosekeitosta, pienempi kulho alle euron, sitä voinee pitää edullisena.

(kuva google.com)

Laihduttajan ruokamatkalla, osa II, Viro

Pidän keitoista ja laihduttajallehan ne sopivat hyvin. Välillä eines on näppärä ratkaisu, erityisesti matkoilla tai vaikkapa työpaikalla. Suomessa mielestäni kauppojen valmiskeittovalikoima on suhteellisen rajallinen, pääasiassa hernekeittoa. Mutta ei hätää, ulkomailta löytyy hyviä vaihtoehtoja!

Virolainen Salvest tarjoaa “halpisbrändillä” 3MIN edullisia kasviskeittoja, joista nyt maistelussa seljanka. Tämähän on venäläistyyppinen keitto, jossa usein on lihaa, makkaraa tai kalaa. Mannerheimin yksi lempiruuistahan oli kuulemma juuri kalaseljanka!

Varsinainen kasvisruoka tämä kuitenkaan ei ole, sillä valmistuksessa on käytetty sianrasvaa, mutta ainakin se on lihaton. Hintakaan ei päätä huimaa, reilun euron Tallinnan marketeissa! Purkista saa neljä pientä annosta, mutta itse söin sen kahdessa erässä. Näin kaloreita per annos reilut 200kcal! Eli varsin kohtuullisesti.

Valmistus onnistunee mikrossakin, mutta itse keittelin pienessä kattilassa. Puoli purkkia (240g) keittopohjaa ja 2dl vettä ja muutaman minuutin kiehautus.

Ja maku? Yllättävän hyvää! Odotin paljon pliisumpaa. Einesruuaksi varsin maukasta, rakenteeltaan miellyttävää. Ostan jatkossakin!

(kuva Salvest)

Toinen viikko

Kaksi viikkoa laihduttelua takana. Viime viikolla otin ilmeisesti vähän varaslähtöä, olihan ensimmäinen “kevyt päivä” 2.1. Tänään (16.1.) on siitä kaksi viikkoa kulunut ja puntari näytti 101,7kg, pudotusta vuoden ensimmäiseen päivään 6,1 kg ja viikon takaiseen 1,1kg. Ensimmäisellä viikolla tyhjeni varmaan vartalo muusta kuin läskistä, mutta nyt uskon tuon kilon olevan jo oikeaa laihtumista.

Tavoitehan oli laihtua puolessa vuodessa 26kg, eli kilo viikossa. Nyt tästä tahdista ollaan hieman edellä, mutta koska laihtuminen on aina alussa nopeampaa ja lopussa hitaampaa, pitänee hieman ilmeisesti lisätä kulutusta, kävelyretkiä ja muuta vastaavaa.

Ensi viikon lopulla olisi ehkä mahdollista päästä alle maagisen 100kg rajan, toivottavasti pysyvästi.

Ja onko tehnyt tiukkaa? Ei oikeastaan. Muutaman kerran on tehnyt mieli käydä Raxissa possuttelemassa, varmaankin sen takia, että loppuvuonna tuli käytyä melko tiuhaan, mutta erityisen suureksi houkutukseksi tuo ei ole kuitenkaan kasvanut. Muut herkut eivät ole juuri houkutelleet, vaikka kotona on joulusuklaita siellä sun täällä lojumassa. Kun nälkä ja ruuanhimo on iskenyt, olen yleensä popsinut omenan. Tai raejuustoa. Tällä on selvitty. Luulen, että muutaman viikon päästä kaikenlaiset epäterveellisen ruuan himot ovat muisto vain..

Vatsanympärys

Sain lopulta mittanauhan hommattua. Ei ollutkaan niin helppoa, en näistä tavallisista Prismoista ja vastaavista löytänyt. Lopulta päädyin teippaamaan kaksi Ikean paperista metrin mittaa yhteen – no, käy se niinkin.

Mittauksen tulos oli 119cm – aika hurjaa. Terveellisenä rajana kai pidetään miehillä 90 cm, joten 30cm pitäisi kadottaa. Läskiä on reilusti joka puolella, ei pelkästään edessä.

Olisi kiva nähdä miten sentit katoaa suhteessa kiloihin. Vastaako kilo läskiä senttiä vyötäröltä? Seuraamme tilannetta!

Kaalipaistos (290kcal/annos)

Pidän kovasti kaalilaatikosta ja näin laihdutellen piti kokeilla jotain hieman kevyempää versiota. Normaalistihan kaalilaatikkoon laitetaan jauhelihaa, joka toki on hyvää, mutta antaa aika reilusti kaloreita. Sama juttu myös siirapin kanssa.

Niinpä yritin tehdä syötävää kaalilaatikoa ilman näitä kahta komponenttia. Kutsun sitä nyt kaalipaistokseksi, koska lopputulos on tietysti hieman ei-perinteinen.

Resepti on helppo:

  • kilo kaalia
  • pari sipulia
  • desi riisiä
  • kasvisliemikuutio
  • litra vettä

Itse pyrin kokkaillessa aina minimoimaan asianpesukoneen täyttämistarpeen, eli tässäkään ei turhaa nyt paisteltu kaaleja eikä sipuleita. Samoin kasvisliemikuution saa hyvin sulatettua parissa erässä ihan kahvikupissa hyödyntäen vedenkeittimellä keitettyä vettä.

Eli kaalit ja sipulit pilkotaan pieneksi ja heitetään kerroksittain uunivuokaan. Voitelua ei tarvita, tämä ei tartu (käytin itse ihan tavallista avointa lasivuokaa). Päälle pippuria ja valkosipulia ja sulatettu kasvisliemikuutio.

Uunissa pidin tätä 175 asteessa reilun pari tuntia, kolmekin tuntia olisi voinut olla. Riisi tietysti menee vähän mössöksi, mutta kaali ja sipuli ovat mahtavan pehmeitä ja ehkäpä hieman makeitakin.

Kaloreita hyvin kohtuullisesti, kaalista noin 200kcal, kasvisliemikuutio liene noin 30kcal, riisissä noin 300kcal, sipulista tulee ehkä 50kcal. Yhteensä siis 580kcal, eli jos kahdella kerralla syö (reilu annos) niin 290kcal/annos, mutta eiköhän tuosta neljäkin riittäisi (145kcal/annos).

Tuota voisi ehkä lisäjalostaa riisiä vähentämällä ja esimerkiksi porkkanaa lisäämällä. Itse en vain kypsennetystä porkkanasta oikeen välitä.

Laihduttajan ruokamatkalla, osa I, Viro

Rakastan matkustelua ja laihduttelu ulkomailla on aina omanlaisensa suoritus – on vaikea löytää niitä tutuksi havaittuja vähäkalorisia tuotteita.

Esittelen tässä blogissa muutamia hyväksi havaitsemiani tuotteita. Ensimmäisenä, virolaisen Põltsamaan (osa Orklaa) grillisalaatti. Sisältönä kurkkua, tomaattia, sipulia, paprikaa ja monenmoista maustetta. Maku on yllättävänkin voimakas, ei tulinen sentään. Tätä syön mielelläni ihan sellaisenaan, mutta sopii hyvin myös esim kukkakaalin dippikastikkeena tai vaikkapa raejuuston kyytipojaksi. Kaloreita vaivaiset 75kcal/100g. eli koko purkissakin vain 290kcal. Tätä on helppo popsia kenttäolosuhteissakin, mutta soveltuu tietysti hyvin kotiintuomiseksikin (säilyy huonenlämmössä avaamattomana). Hinta Viron marketeissa reilun euron.

(kuva Põltsamaa-Felix)